Uscha..

Läste just att en hästblogagres häst dog helt oväntat! så himla hemskt!



http://johannagrant.se/

Men idag när jag gick in på hennes blogg vart jag helt chockad vilket jag fortfarande är, Chaboukie har dött. Så här skrev stackars Johanna:
.

Som ni kanske vet så skulle vi på träningsläger i Vetlanda igår. Vägen dit gick jättebra och vi släppte in han i hans box. Sedan några timmar senare skulle vi ut och skritta lite och jag band upp han i gallret så han skulle stå still. Han fastnade sedan på något sett i något eller fick grimskaftet om nacken och fick panik. Slängde sig bakåt och drog med halva boxen, sedan flög han ut ur boxen och drog sönder allting men fick med sig gallret i grimskaftet. Hela boxen är helt raserad, dock var den rätt gammal så det var ingen sån där modern gallerbox.

Han for först över mig och sedan ut ur stallet i panik och någonstans under tiden slet han av en sena i bakbenet som inte gick att fixa.

Jag tackar världens finaste ponny för dessa 3,5 år. Han har lärt mig så sjukt mycket och jag vet att om detta inte hade hänt så hade han varit i Sveriges ponnyelit en vacker dag. Det gör så sjukt ont att förlora någon såhär, hur hela världens förändras på ett ögonblick.

Men jag ska vara glad att jag inte är mer skadad än vad jag är då jag bar knäppt hjälm & väst när jag blev påsprungen.

 

jag får rysnongar i hela kroppen! för när ja åkte till tävlig med klara så stod hon kavr i transporten för att vänta på att få rida fram. hon stod nöjt och åt på sitt hö så jag gick och pratade med andra hästmänniskor på platsen. När jag kommer tillbakla har klara stoppat in huvudet UNDER bommen på transporten... det har hon gjort förr... så jag skrattade och tröck till baka hennes huvud så den kom på rätta sidan om bommen!

det jag inte såg var att linan som hon satt fast i hade snurrat sig runt hennes nacke... klara fick PANIK och börjar slänga sig fram och tillbaka i transporten och dunkade huvudet i väggarna..

och det var en PANIKHACKE på linan så klart.. MEN den släppte inte ändå.. jag fick inte loss den!! den satt sten hårt.. och så står ja där med en panikslagen häst..

Så jag röt i åt henne " KLARA SLUTAAAA" och då tvärstannade hon. och blev helt stilla.. hon måste verkligen lite på mig. För hela hästen skakade men hon stod helt stilla... så då kunde vi till slut få loss hacken.. och då lugnade klara sig direkt..

som tur var skadade hon sig inte... det gick bra.. men tänk VAD som KUNDE hänt!! jag lovar.. jag skakade i 2 timmar efteråt.. av adrenalin.. skulle aldrig ha förlåtit mig själv.. för det var ju jag som inte kollade riktigt.. ville bara få bort henne från bommen..

och hur fan hon fick under skallen där fattar jag inte! då linan självklart var spänd! men en häst kan tydligen lyckas med det mesta ^^



nej.. du ska vara med mig i massor av år till!!! det har jag bestämt!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0