spiral?

Men fy fan vad irriterad jag blir på en sak. Vet ni vad?

MYTEN om att man inte kan ha kopparspiral om man inte har fött barn. Det finns ingen vetenskap bakom detta. Det vet de flesta barnmorskor om. Men vissa verkar tro att de kan fortsätta att säga samma sak som man trodde för 30 år sen när de utbildade sig. DET INGÅR för fan att hålla sig uppdaterad på forskning när man jobbar inom vården. Tänk om alla läkare bara skulle ordinera sådant som man trodde stämde förut? Hur hade det sett ut? "NEJ NEJ drick inte vatten när du har diarreé, det är ju uppenbarligen för mycket vatten i kroppen", för det trodde man på medeltiden (och dog som flugor av uttorkning i onödan).

Förr sa man att man inte skulle ha kopparspiral om man inte fött barn eftersom det är en ökad risk för att klamydiainfektioner vandrar upp i livmodern när man har spiral. Och klamydia får man ju bara om man ligger runt. Vilket man ju inte kan göra när man har fått barn, för då är man ju gift. Ja, ni hör ju, denna "regel" gällde för lääänge sedan.

 

Du ska inte ha kopparspiral annat än om du har fast partner. Men det gäller ju alla preventivmedel förutom kondom.

Jag fick rådet av en (ung) barnmorska att kräva kopparpsiral om min 60-åriga tant på ungdomsmottagningen protesterade. Det är enligt mig det bästa preventivmedlet just eftersom det är hormonfritt. Men alla är olika!

men och andra sidan skulle jag nog inte våga sätta in en ^^ har hört att det ska göra förjävla ont! och jag hatar sån smärta! tänker bara på hur mensvärken känns... tänk då smärtan när man stoppar upp något i livmodern.. meningen är ju att saker ska UT därifrån... inte IN! :)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0